Podstawy prawne działania
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8
16-100 Sokółka
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce - Urszula Januszkiewicz
tel. 85 711 08 53 lub 85 711 08 67
pokój nr 75 lub 74
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.), do zadań powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, w tym m. in. w zakresie ochrony praw konsumenta. Szczegółowe zadania i obowiązki powiatowego (miejskiego) rzecznika praw konsumentów określa ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 369 z późn. zm.) - art. 37 – 43 oraz art. 114.
Do zadań Rzecznika w szczególności należy:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (definicja wynikająca z art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1145).
Rzecznik działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu sokólskiego.